Instagrams Algoritmer

Hvordan få Instagram til å spille på lag med deg?

Ved første øyekast kan det virke som at Instagram algoritmene fungerer på mystisk vis. Men så fort vi setter oss inn i denne mystikken, kan vi faktisk jobbe med den, og ikke mot den! I følge Instagram selv er det 5 nøkkelfaktorer som påvirker hvilke poster som eksponeres i din feed:

  • Interesse
  • Relasjon
  • Tidspunkt
  • Følgerskare
  • Bruk

#Interesse

Har du noen gang lagt merke til at det er enkelte profiler du alltid får opp på i feeden, mens andre aldri kommer opp?
Tidligere var feeden fylt med kronologiske poster, slik at du alltid fikk opp alle postene, til alle du fulgte. Slik er det altså ikke lenger!
Når Instagram eksponerer bilder i feeden din, gjør de dette basert på hvilke type bilder algoritmen tror du vil like – denne vurderingen er basert på hvilke profiler og bilder du historisk har engasjert deg i.
Med andre ord, så er alt du ser i Instagram feeden din er en kombinasjon av historiske interaksjoner:

  • Kontoer du samhandler mest med
  • Personene du tagger og som har tagget deg
  • Typen innlegg du liker, kommenter og lagrer

Hva betyr dette for deg: For at du kontinuerlig skal dukke opp i feeden til følgerne dine, må du være flink til å poste! Hver gang du poster gir du publikum ditt muligheter til å samhandle med innholdet ditt, og dette sender positive signaler til Instagram algoritmene. Er du ikke konsistent, risikerer du å havne helt bakerst i feeden til følgerne dine.

#Relasjon

Instagram algoritmene prioriterer også innleggene fra venner, familie og kontoer du bryr deg om – når de eksponerer bilder i feeden din. For at Instagram skal kunne gi deg det du vil ha, ser de på alle interaksjonene dine og pusler de sammen til et fullstendig puslespill.

Hvilke puslebiter ser Instagram på:

  • Kontoer du engasjerer deg i innholdet til ( primært feed, men muligens også stories og live videoer)
  • Kontoer du DM’er med
  • Kontoer du søker opp på Instagram
  • Brukere du faktisk kjenner i det virkelige liv

Så straks du følger en ny profil, vil Instagram strategisk servere deg deres innhold og monitorere i hvilken grad du engasjerer deg – dette for å kartlegge graden av deres relasjon.

Hva betyr dette for deg: Du må bygge relasjoner! Dette kan du gjøre på 2 måter:

  • Kommenter og lik andres innlegg og stories, stil gjerne spørsmål som setter i gang samtaler.
  • Lag poster som oppfordrer til dialog!
  • Svar på alle kommentarer og DM.
  • Svar på alle story reaksjoner.

Stiller du spørsmål og får i gang samtaler sender dette relasjon signaler til Instagram!

#Tidspunkt

Instagram vil servere brukerne sine de nyeste innleggene, når de åpner appen. Dersom du poster på tidspunkt hvor det er “lite trafikk”, vil innlegget ditt få betraktelig lavere eksponering! Men ikke nok med det, du vil senere “konkurrere” med de andre postene som ble publisert når det var “høy trafikk” i appen, og da automatisk bli nedprioritert.

Hva betyr dette for deg: Gjør noen tester og kartlegge hvilket tidspunkt postene dine oppnår høyest engasjement og bruk dette til din fordel!

#Følgerskare

Hvor mange følger du på Instagram? Dersom en bruker følger mange kontoer, har instagram flere alternativ å velge mellom når de skal eksponerer innlegg i feed – og brukeren vil mest sannsynligvis ikke se alle innleggene fra hver konto.

Hva betyr dette for deg:

Instagram algoritmen tar hensyn til hvor mye engasjement du får på innleggen dine i form av likes, kommentarer, visninger & delinger. Dette gjør de for å identifisere kvaliteten på innleggene dine.
Med andre ord: Jo mer engasjement, jo høyere kvalitetspoeng og dermed en bredere eksponering!
Derfor er det viktig å poste innhold av høy verdi – som vi har vært inne på tidligere i dag.

#Bruk

Hvor mye tid bruker du på Instagram? Dersom en bruker er mye på Instagram, kan de gå tom for nytt innhold å se. Når dette skjer, vil algoritmen gi brukeren forslag til innhold fra nye kontoer – basert på dine tidligere interaksjoner.

Hva betyr dette for deg: Dette er en av grunnen til at det er viktig å optimalisere Instagram profilen – ha riktig kategori og et strategisk navn! Da kan Instagram innhente denne informasjonen og deretter eksponerer vår konto ovenfor en veldig aktuell målgruppe!