august 9, 2024
I fjor meldte verdens største søkemotor, Google, at omtrent 40% av Gen-Z foretrekker å utføre søk på TikTok og Instagram, i stedet for Google. Derfor er det nå viktigere enn noensinne å optimalisere innleggene og profilene våre på SoMe, for økt søkbarhet.
Dette betyr blant annet at captions bør inneholde relevante nøkkelord, da dette faktisk kan bidra til at innholdet vårt blir lettere å oppdage. Selv om det tidligere har vært vanlig å fokusere på korthet for å engasjere på sosiale medier, ser det ut til at flere nøkkelord og mer utfyllende innhold kan være nøkkelen til å få innlegg til å klatre høyere på rangeringene.
YouTube er ikke bare en enorm plattform for sosiale medier og videoer, men også verdens nest største søkemotor. Så ja, det er teknisk sett en sosial medieplattform, men brukere benytter plattformen i større grad som en søkemotor.
Hvis vi tar utgangspunkt i at ungdommens brukeratferd vanligvis dikterer hva det neste blir innen digital markedsføring, vil YouTube opprettholde sin topplassering.
Pew Research rapporterer at 95% av amerikanske tenåringer i alderen 13 til 17 bruker YouTube – mer enn noen annen sosial medieplattform. Til sammenligning bruker 66% TikTok, og 62% bruker Instagram.
YouTube Shorts spesielt er en trend å følge med på.
Tidligere i år rapporterte Google at YouTube Shorts genererer mer enn 50 milliarder daglige visninger. Dette er fremdeles en brøkdel av Meta’s Reels, som vises 200 milliarder ganger om dagen, men med sterk vekst.
Det er sant at vi mennesker lar seg påvirke av andre mennesker, og derfor ser det ut til at influencere vil fortsette å dominere det digitale landskapet i 2024. Likevel er definisjonen av hva som utgjør en “influencer” i ferd med å endre seg.
Studier viser at nano-influencere, kontoer med 1,000-10,000 følgere på en sosial medieplattform, genererer mer enn dobbelt så mye engasjement som makro-influencere. Derfor benytter stadig flere B2C bedrifter, spesielt innen skjønnhet, mote og velvære, seg av nano-influencere. En ekstra fordel? De pleier vanligvis å be om langt rimeligere priser fra bedriftene.
Selvfølgelig er de store influencerne fortsatt i fokus for bedrifter med store budsjetter – de når ut til flere og bidrar til å bygge merkevarekjennskap. Men for bedrifter som ønsker å engasjere seg med en mer spesifikk målgruppe i 2024, kan nano-influencere være nøkkelen.
Da verden ble rammet av nedstengninger, ble det umulig for bedrifter å samle sammen et stort team for å lage profesjonelt innhold. Denne utfordringen ga imidlertid opphav til en ny trend som virkelig har preget sosiale flater det siste året – nemlig en trend som omfavner en mer enkel, autentisk og “rå” tilnærming til innholdsproduksjon.
Enklere og mer uformelt innhold har for alvor tatt internett med storm, og trenden ser ikke ut til å forsvinne med det første – faktisk virker det som om vi ennå ikke har sett toppen av populariteten. Hva er grunnen til at native innhold fungerer så godt og er elsket av markedsførere? Les dette blogginnlegget!
Sosiale medieplattformer har gått fra å være enkle kommunikasjonsverktøy til å bli mektige e-handelsplattformer. Dette skyldes i stor grad utviklingen av nye funksjoner på plattformene som muliggjør direkte handel.
Plattformer som Instagram, Facebook og Pinterest har implementert verktøy og knapper som gjør det enklere for brukerne å utforske og kjøpe produkter direkte fra innleggene. Dette har skapt en mer sømløs vei fra oppdagelse til kjøp, og har potensial til å øke omsetningen til bedrifter som omfavner denne tilnærmingen.
Et godt eksempel på en vellykket integrering av handel på sosiale medier er makeup-brandet Glossier. Virksomheten bruker aktivt sin Instagram-konto til å vise frem produkter og oppfordrer følgere til å utføre kjøp direkte fra plattformen.
For å fremme engasjement har Glossier også etablert et lojalitetsprogram som belønner kunder for å dele sine kjøp på sosiale medier, noe som gir dem en ekstra grunn til å samhandle med merket.