markedsføring

5 psykologiske strategier brukt i markedsføring 

august 16, 2024

For å kunne forbedre effektiviteten av dine markedsføringskampanjer og øke kundelojaliteten, er det essensielt å forstå og bruke psykologiske prinsipper. Markedsføring handler nemlig like mye om å forstå mennesker og deres atferd som det gjør om å selge produkter. I dette blogginnlegget vil vi dele noen av de mest effektive psykologiske strategiene brukt i markedsføring. Hvilke av disse strategiene bruker du allerede, og hvilke vil du prøve fremover? Les videre, og del gjerne dine tanker i kommentarfeltet nedenfor!

1. Gjensidighetsprinsippet

Ifølge sosialpsykologi føler vi mennesker en indre trang til å gi tilbake når vi selv har mottatt noe. Dette fenomenet, kjent som gjensidighetsprinsippet, utnyttes flittig av markedsførere. 

Hvordan bruker vi denne informasjonen? Jo, ved å gi noe først – det kan være en gratis nedlastning, en produktprøve, eller gratis kunnskap gjennom et webinar. 

For eksempel, tilbyr en gratis e-bok på din nettside for å få potensielle kunder til å registrere seg med e-posten sin. Når de har mottatt noe av verdi gratis, blir de mer tilbøyelige til å returnere tjenesten ved å gjøre et kjøp eller engasjere seg videre med merkevaren din.

2. Forpliktelse og konsistens

Når en person først har sagt ja til noe lite, er de mer tilbøyelige til å si ja igjen. Dette prinsippet om forpliktelse og konsistens kan være svært kraftig. Start med å få kundene med på små handlinger, som å registrere seg for nyhetsbrev eller delta i en konkurranse. Disse små forpliktelsene skaper en følelse av konsistens; når kunder først har sagt ja, ønsker de å opprettholde denne konsistensen ved å fortsette å si ja til større ting, som å gjøre et kjøp. Dette kan brukes til å bygge et forhold over tid og føre kunden mot større transaksjoner og sterkere lojalitet.

3. Sosialt bevis

Vi mennesker påvirkes av hverandre! Har produktet ditt gode anmeldelser? Hva sier kundene om produktene dine? Hva er kundenes opplevelse med din merkevare? Sosiale bevis er en kraftig faktor som påvirker beslutningstaking. Fremhev positive testimonials, brukeranmeldelser og brukergenerert innhold (UGC) i din markedsføring. Når potensielle kunder ser at andre har hatt gode erfaringer med ditt produkt, er de mer tilbøyelige til å følge etter. Sosiale bevis bygger tillit og kan sterkt påvirke kjøpsbeslutninger. 

4. Knapphet

“Begrenset tilbud og tilgjengelighet” skaper en følelse av hastverk og knapphet. Folk vil ikke gå glipp av muligheter, og det å fremheve begrenset tilgjengelighet kan bidra til å trigge et kjøp. For eksempel, ved å bruke budskap som “kun få igjen på lager!” eller “tilbudet utløper snart!” kan du skape en følelse av at kunden må handle raskt for å sikre seg produktet. Denne taktikken spiller på frykten for å gå glipp av noe (FOMO – Fear Of Missing Out), og kan være svært effektiv for å øke salget.

5. Fremhev produktet i bruk

Når potensielle kunder kan visualisere seg selv med produktet, økes deres ønske om å kjøpe det. Vis produkter ‘klar til bruk’ i markedsføringsmaterialer for å fremme mental interaksjon og øke kjøpsintensjonen. For eksempel, hvis du selger klær, vis kundene hvordan de kan style plaggene i ulike situasjoner. Eller hvis du selger sportsutstyr, vis utøvere i aksjon. Dette hjelper kunden å se seg selv bruke produktet, noe som kan være en kraftig motivator for å gjennomføre et kjøp.

DEL INNLEGGET